Реклама 2

 

New blog posts

Administrator has not posted any blogposts yet.

Статистика сайту

site stats View My Stats

 

 

Дисидентський рух в УРСР

by Юлія Гудошник on Jan 13, 2010

  Автор: Валерія Дроздова

                                                         Дисидентський рух в УРСР

Суперечливе «хрущовське» десятиріччя стимулювало оновлення суспільної свідомості. Цей імпульс був настільки сильним, що під його впливом у 60—70-ті роки у радянському суспільстві виникла духовна опозиція — дисидентство. Шістдесятників, які зважувалися  на відкритий конфлікт з властями, назвали дисидентами. Поява дисидентського руху в  попередній період масового терору було неможливою за означенням. У добу М. Хрущова стало можливим кинути виклик владі  і  залишитися живим. На відміну  від шістдесятників, які траплялися  навіть на високих щаблях компартійно – радянського апарату, дисидентів було мало. Не кожен міг витримати протистояння  з усемогутньою державою.

Підпільна боротьба з владою з другої половини 50-х рр.. поступово зійшла нанівець. Остання  активна боївка УПА була ліквідована  у 1956 р. Обєднана  партія визволення України, яка будувалася на організаційних принципах ОУН, була знищена чекістами у Станіславі  в 1958р. Український національний комітет був  розгромлений  у Львові в 1961р.

Використовуючи лібералізацію режиму, борці за національну  справу пішли на  зміну  тактики і почали , по можливості, поєднувати  підпільну роботу  з легальними формами діяльності. Легальність  означала  відмову від спроб повалення  режиму силою зброї. Люди, яких називали дисидентами, прагнули залишатися в рамках дозволених Конституцією форм боротьби.

Початок дисидентського руху пов´язаний з утворенням у 1959 р. Української робітничо-селянської спілки. Вона діяла у Західній Україні в 1958 - 1961 рр. і ставила за мету здобуття незалежності шляхом виходу зі складу  СРСР.

У 1964 р. у Ленінграді сформувалася нелегальна організація «Всеросійський соціально-християнський союз звільнення народу», яка мала на меті встановлення демократичного ладу. Протягом 1965—1966 pp. на захист дисидентів розгорнулася петиційна кампанія

Становлення дисидентського руху завершилося в 1968 p., коли було сформульовано його базові ідеї, вироблено та апробовано основні форми і методи діяльності, утвердилися лідери, викристалізувався склад учасників

У 1972 р. розпочався фронтальний наступ на дисидентський «самвидав». Москвою, Ленінградом, Вільнюсом, Новосибірськом, Уманню та Києвом прокотилася хвиля обшуків та арештів. Створення та поширення самвидавської літератури стало основним способом діяльності дисидентів.

Твір І. Дзюби “Інтернаціоналізм чи русифікація?”, книга В. Чорновола “Лихо з розуму”, велика стаття М. Брайчевського “Возз‘єднання чи приєднання?”, статті Є. Сверстюка, позацензурні поезії В. Симоненка, М. Холодного, І. Драча, Л. Костенко, І. Сокульського, статті В. Мороза, різного роду звернення і протести, інформації про переслідування та умови утримання політв‘язнів у таборах, редагований В. Чорноволом позацензурний журнал “Український вісник” складали основну масу української літератури, що поширювалась у “самвидаві”.

Дослідження дисидентського руху можна поділити на політичні, зосереджені передусім на питанні ідеології, історичні та соціологічні. Вищеподаний огляд інтелектуально-культурного підґрунтя Д. р. дозволяє краще зрозуміти джерела його ідеології.

Дисидентський рух в Україні був складовою частиною загальносоюзного. Утворювали його такі основні течії:

1. Правозахисне, або демократичне, дисидентство.

2.  Релігійне дисидентство. Найяскравішими представниками цієї течії були Г. Вінс, І. Гель, В.  Романюк, Й. Тереля. 

3. Національно орієнтоване дисидентство. Ця течія дисидентського руху рішуче засуджувала шовінізм, імперську політику центру, форсовану русифікацію, виступала на захист прав і свобод усіх народів та їхню співпрацю в боротьбі за умови життя, гідні цивілізованого світу. До цього напряму належать І. Дзюба, С. Караванський, В. Мороз, В. Чорновіл та ін.

Характерною особливістю ідеології дисидентського руху була відсутність  націоцентричності: поцінування культурної самобутності української нації ґрунтувалася на універсальній настанові пошанування культурної різноманітності світу та, відповідно, поваги до будь-якої іншої нації і культурної самобутності національних меншин. Це включало також поцінування діалектних відмінностей всередині української нації.

Повага до інших націй та захист прав національних меншин забезпечило солідарність представників різних націй в українському дисидентському русі – євреїв, кримських татар, білорусів і т. д. Це була позиція, що знаходила вияв у конкретних діях – публічних промовах (напр., виступ І. Дзюби у Бабиному яру)

У середині 70-х — на початку 80-х років дисидентський рух в Україні зменшився кількісно, але виріс якісно — утворилася і діяла Українська Гельсінська спілка.

Отже, протягом 60-х — першої половини 80-х років в Україні значною мірою активізується опозиційний рух. Поступово набирає силу процес самоорганізації дисидентського руху. Водночас широкої підтримки в громадян республіки він не набув. Незважаючи на нечисленність, дисидентський рух був реальною моральною та ідеологічною загрозою системі, оскільки формував і зберігав певні суспільні ідеали.

Завдяки самовідданій боротьбі дисидентів у громадський свідомості поступово стверджувалася думка, що український народ є не просто придатком до Росії, а  що можливе створення незалежної держави.

 Автор: Дроздова Валерія
На фото: Надія Світлична

Історія 2095 Переглядів

Author

Заява Редакції

Використання матеріалів stattitablohy.ezreklama.com дозволяється лише за умови наявності імені автора роботи та прямого посилання (лінку) на цей сайт. Вебсайт і послуги http://stattitablohy.ezreklama.com є надані компанією EZREKLAMA (Манітоба, Канада). Відповідальність за зміст публікації несуть їх автори, думка редакції може не співпадати з думкою авторів публікації. Редакція залишає за собою право редагувати матеріали.

Українська музика рокeрує

ПИШИ УКРАЇНСЬКОЮ

Пиши українською
Тут спілкуються українською

HTML block #1

block.

Random Articles

Банкет

Що і як їдять Зазвичай першими подають холодні закуски. Вони мають лише викликати апетит, але аж ніяк не задовольнити його. Треба знати міру....

Кулінарія

«Не будемо їсти, не будемо пити…»

«Не будемо їсти, не будемо пити…»   Автор: Олеся Пастернак Кожному із нас, хто бував на українському весіллі,...

Культура/Суспільство

Замість скрабу – сода

  Харчова сода – здавна незамінний помічник на кухні. Але мало кому відомо, що її успішно можна застосовувати як косметичний засіб....

Мода/Краса

Якою мовою розмовляє Україна?

Якою мовою розмовляє Україна? Автор: Людмила Стельмах Половина України розмовляє російською, так, принаймні, я чую зусібіч, чи то в Росії, чи...

Лінгвістика

Черепасі не до вподоби «телячі ніжності»…

Автор: Наталя ДРУЖБЛЯК “Хотіла котика, а тепер матиму це чудо”, - перше, що спало на думку. З нею не побавишся, не покличеш до себе, не...

Тварини

Actions

Поділитися

Надіслати друзям

Повідомлення

Very Bottom Block Position

 

Ваше оголошення тут

Пишіть admin@ezreklama.com

 

 

Реклама 3

Новини

Міністерські портфелі з українським корінням у новому уряді Канади

Nov 8, 2015

Етнічно та гендерно різноманітний новосформований канадський уряд буде діяти злагоджено та переконливо в обстоюванні української позиції на міжнародній арені та залучення нових партнерів до підтримки України. Такі сподівання висловлює посол Канади в Україні Роман Ващук. Канадський уряд в особі... Читати далі →

Новопризначений міністр Маріанна Мигайчук відвідала святкування 99-річчя Канадського-українського інституту "Просвіта" у Вінніпезі

Nov 8, 2015

Сьогодні, 7-ого листопада 2015 р., ми були свідками події історичного значення, яка відбулася у Вінніпезі, в приміщенні Канадського-українського інституту "Просвіта"  де відбувся бенкет з нагоди його 99-річниці. На запрошення голови Манітобської філії Ліги Українців Канади п.... Читати далі →

ВКонтакте, Яндекс та Мail.Ru почали "зливати" ФСБ дані про своїх користувачів

Sep 6, 2014

Субота, 06 вересня 2014 Соціальна мережа "ВКонтакте" включена до реєстру Роскомнадзору в рамках виконання скандального "закону про блогерів", прийнятого в Росії 1 серпня.  З відповідною заявою виступив прес-секретар Роскомнадзору Вадим Ампелонський.... Читати далі →


Footer block #1

You can change this block in admin panel. Remember, if you change template, this block will be lost. We advise you to clone this block.

Ne lorem percipit efficiantur mei, ius ut simul vidisse. An vel probatus explicari appellantur. Has et comprehensam interpretaris, quo no inimicus maluisset temporibus. Ea mea quod.

Footer block #2

You can change this block in admin panel. Remember, if you change template, this block will be lost. We advise you to clone this block.

Ne lorem percipit efficiantur mei, ius ut simul vidisse. An vel probatus explicari appellantur. Has et comprehensam interpretaris, quo no inimicus maluisset temporibus. Ea mea quod.

Footer block #3

You can change this block in admin panel. Remember, if you change template, this block will be lost. We advise you to clone this block.

Ne lorem percipit efficiantur mei, ius ut simul vidisse. An vel probatus explicari appellantur. Has et comprehensam interpretaris, quo no inimicus maluisset temporibus. Ea mea quod incorrupte.

Footer block #4

You can change this block in admin panel. Remember, if you change template, this block will be lost. We advise you to clone this block.

Ne lorem percipit efficiantur mei, ius ut simul vidisse. An vel probatus explicari appellantur. Has et comprehensam interpretaris, quo no inimicus maluisset temporibus. Ea mea quod.